معرفی وبلاگ
ورود شما کاربران عزیز را به جمع گرم بندری های خونگرم و مهمان نواز خیر مقدم عرض می نمایم. امیدوارم لحظات خوبی رادر اینجا سپری کنید و از تمامی امکانات بی نظیر وب ما نهایت استفاده را ببرید. خواهشمندیم نقطه نظرات خود را برای هر چه بهتر شدن این وب به گوشمان برسانید. منتظر حظور پررنگ و گرم شما در میان خانواده ی بزرگ هرمزگان نشینان خلیج همیشه فارس هستیم.
صفحه ها
دسته
لينك دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 84905
تعداد نوشته ها : 67
تعداد نظرات : 3

Rss
طراح قالب
GraphistThem263

 

  • يكي از ويژگيهاي شيوه انديشه ايراني، دوگانه‌باوري و تقسيم بنديِ دوگانة جهان، و هرآنچه در آن هست، به دو نمود فروغ و تاريكي و يا نيك و بد است. براساس اين انديشه، ايرانيان از ديرباز به دو گونه وُيو(vayu) (باد) با شخصيتي واحد، ليكن با سيما و گوهري متفاوت از يكديگر، باور داشتند. بادي را ايزدِ سودرسان و باد ديگر را ديوي زيان كار مي‌انگاشتند. ديو، بادي هراس انگيز، بي رحم و آسيب رسان بود و با تباهي و مرگ، هم ذات و همراه بود و كسي را از او گريز نبود.
  • در فرهنگ اسلامي، باد را مشابه جنّ و همچون او موجودي هوايي انگاشته و به دو گروه اجبار و اشرار يا مؤمن و كافر طبقه بندي كرده‌اند. مثلاً، علامه مجلسي باد را كنايه از جنّ گرفته و آن را «باد – جنّ» مي‌نامد و بيماري ريح‏‎ُ الصِبًيان يا باد‏‎ِ كودكان را در اثر باد – جنّ مي‌داند.
  • در برخي از جامعه‌هاي مسلمان جهان، از جمله ايران، ميان جن-بادها و گروه بندي هايِ اجتماعيِ درون جامعه، پيوند و همبستگي وجود دارد. براي نمونه جامعه‌هاي آفريقايي كه بر بنياد گروه‌هاي دودماني سازمان يافته‌اند، هر گروه از بادها را اعضاي يكي از دودمان‌ها و يا وابسته به آن مي‌دانند. در ميان مردم ساحل نشين جنوب ايران، باد – جن‌ها بيشتر در ميان قشرها و لايه‌هاي پايين و فقير جامعه عمل مي‌كنند و برخي از بادها، مانند باد مشايخ با گروه‌هاي اجتماعيِ معيني، پيوند معنوي و روحاني دارند.
  • در ميان مردم، باورداشت‌هاي مربوط به طبيعت و اسباب بروز بادزدگي (حالت بيمارگونة ناشي از تسخير باد) و راه‌هاي چاره جويي و درمان بادزدگيِ يك نظام اجتماعي و فرهنگيِ مجرد پيوسته و وابسته به يكديگر را پديد آورده‌است.
  • شيوة جن – بادزُدايي در ميان جامعه‌هاي معتقد به اين نوع جن– بادها عموماً به دو روش پايا و گشتاري انجام مي‌گيرد. در درمان به روش پايا، شخص مسخّرِ جن باد، بيماري اش بهبود مي‌يابد و به حالت عادي و مطلوب پيشين بازمي گردد. در صورتي كه در درمان به شيوه گشتاري، دگرگونيِ ژرفي در شخصيت و حالات بيمار رخ مي‌دهد و هويت او به كلي تغيير مي‌كند. بيمار در هويت جديد با روح يا باد تسخير كننده اش پيوند مي‌خورد و از اين پس به گروهي مي‌پيوندد كه داراي هويت اجتماعي ويژه و كيشي خاص در جامعه‌است.

دسته ها : هرمزگان
شنبه نهم 7 1390 7:14 بعد از ظهر
X