معرفی وبلاگ
ورود شما کاربران عزیز را به جمع گرم بندری های خونگرم و مهمان نواز خیر مقدم عرض می نمایم. امیدوارم لحظات خوبی رادر اینجا سپری کنید و از تمامی امکانات بی نظیر وب ما نهایت استفاده را ببرید. خواهشمندیم نقطه نظرات خود را برای هر چه بهتر شدن این وب به گوشمان برسانید. منتظر حظور پررنگ و گرم شما در میان خانواده ی بزرگ هرمزگان نشینان خلیج همیشه فارس هستیم.
صفحه ها
دسته
لينك دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 84755
تعداد نوشته ها : 67
تعداد نظرات : 3

Rss
طراح قالب
GraphistThem263
دره ستاره قشم ، شاهكار طبيعت (2)

به دليل شكل ويژه اين دره و انواع حجم ها و پديده هاى فرسايش موجود در آن وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون ها و حفره هاى موجود در دره توليد صدا مى كند و به دليل اين صداها ست كه اهالى معتقدند با تاريك شدن هوا اين دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنا براين از ورود به آب در شب خوددارى مى كنند.

بر اساس يك افسانه قديمى جزيره نشينان، دره ستاره ها را شب هنگام محل آمد و شد ارواح و اجنه مى دانند كه اين باور از نظر علمى هنوز اثبات نشده است.

ويژگى ها و ديدنى هاى دره ستاره ها سبب شد اين دره به عنوان بخشى از ژئو پارك جزيره قشم جزو آثار طبيعى در سازمان يونسكو به ثبت برسد. ژئو پارك قشم با آثار زيباى طبيعى و تاريخى تنها ژئو پارك منطقه خاورميانه است.

زيبايى دره ستاره ها در شب هاى مهتابى در لحظاتى كه سكوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزديكى زمين احساس مى شوند،

دو چندان است. در گوشه و كنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باريك و گاه پهن و وسيع وجود دارد كه با نظم خاص خود چشم هر بيننده اى را خيره مى كند.

دره ستاره ها و دره چاه كوه پديده اى شگفت از فرسايش سنگ هاى رسوبى زمين است. دره ستاره ها كه به گمان افراد بومى، در آن ستاره افتاده است و شب ها جن دارد، بسيار ديدنى است و مشابه اين اشكال زمين شناسى يا ژئومرفولوژى را ما تنها در آمريكا مى بينيم. كه توريست هاى بسيارى را مى توانند به خود بكشند.

دره ستاره قشم ، شاهكار طبيعت (2)

دره يا تنگه چاه كوه دره اى به عمق 100 متر نمايش ديگرى از فرسايش سنگ هاى رسوبى است.گنبد و غارهاى نمكى در جنوب جزيره قشم قرار دارندو در يك جاده خاكى ما را به آنجا مى رساند كه دسترسى به آن مشكل است، لايه هاى نمك كه مربوط به دوره هاى جديد زمين شناسى هستند در برخورد با گسل هاى پوسته زمين بالا آمده و گنبدهاى نمكى را به وجود آورده اند. در داخل اين گنبدهاى نمكى، غارهاى نمكى قرار دارد.غار نمكى شماره 3 قشم با6 هزار متر طول، بزرگترين غاز نمكى جهان شناخته شده است.درون اين غار رودخانه اى مارپيچ به عمق يك متر با استلاكتيت و استلاگميت هايى اعجاب آور انسان را به شگفتى وامى دارند.

تغيير بعد از هر حادثه طبيعى

دره ستاره ها در واقع يك ناحيه فرسايش يافته از سوى آب هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها است. فلات اوليه كه هنوز در بخش شمالى به صورت كم و بيش دست نخورده باقى مانده، در ارتفاع بين 7 تا 10 مترى از كف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سيمان آهكى سست و پر از پوسته هاى فسيلى است.

مخروط هاى نوك تيز، ستون ها و ستونك هاى فرسايشى، آرك ها و تيغه ها و ديواره هاى نوارى از جمله بخش هايى هستند كه در اين دره مشاهده مى شوند.

به دليل سست بودن جنس لايه ها، مى توان انتظار داشت كه پس از هر بارندگى شديد (كه به ندرت اتفاق مى افتد) تغييرات محسوسى در مورفولوژى دره صورت پذيرد.

دره ستاره قشم ، شاهكار طبيعت (2)

آنچه مشخص است اين است كه اين اشكال در اثر فرسايش باد و باران و رگبارهاى فصلى پديد آمده است؛ البته بازديد از دره ستاره ها در شب هاى مهتابى جاذبه اى خاص دارد، بويژه در آن لحظه كه سكوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها با نزديكى خاصى به زمين احساس مى شوند.

در هر صورت براى رفاه حال بازديدكنندگان و گردشگران در ابتداى سال 85 به دستور مديرعامل منطقه آزاد قشم و با همت معاونت سياحتى و گردشگرى سازمان و كمك اهالى و شوراى اسلامى روستاى بركه خلف راه دسترسى به دره ترميم و براى ايجاد امكانات رفاهى و بهداشتى اقداماتى صورت پذيرفته است.

منظره هاى اين دره واقعاً قشنگ و جالب هستند. در گوشه و كنار ستون ها و كنگره ها با اشكال متنوع و جالب به چشم مى خورند و بين اينها راه هاى تنگ و باريك و گاهى پهن و وسيع وجود دارد. علاوه بر اين شكاف ها و سوراخ هاى بزرگ و كوچكى هم ايجاد شده اند كه ممكن است اين تصور را ايجاد كنند كه موجودى عجيب و غريب در دل آن تاريكى ها زندگى مى كند. با وجود اين اشكال و طرح هاى عجيب بيخود نبوده كه در شبهاى تاريك مردم فكر مى كردند اشباح و اجنه در اين دره رفت و آمد مى كنند!

نگهبان 81 ساله

محمد مظفرى نگهبان 81 ساله دره ستاره ها كه داراى 12 فرزند است، مى گويد: امسال ميزان بازديد مردم از اين دره نسبت به سال هاى قبل افزايش يافته است.

وى مى گويد: بازديد از اين مكان به صورت رايگان است و شب هاى اين دره به دليل نزديكى ستاره ها به سطح زمين بسيار ديدنى است.

دره ستاره قشم ، شاهكار طبيعت (2)

مظفرى يكى از مشكلاتشان را نداشتن آب شيرين عنوان مى كند و مى گويد: براى خريد هر تانكر آب شيرين بايد12الى 13 هزار تومان پول پرداخت كنيم و با حقوق 100 هزار تومان نمى توانيم، در نتيجه آب شور كه هر تانكر آن حدود 6 هزار تومان است، خريدارى مى كنيم.

اين مرد ظهرها براى فرار از گرماى سوزناك و نفسگير تابستان به آلونكى گلى پناه مى برد؛ البته اين آلونگ گلى را هم از صدقه سر همين حادثه طبيعى به دست آورده است.بدون پاپوش و در اسفند ماه با يك لباس آستين كوتاه نظاره گر خيل جمعيتى بود كه با ولع هر چه تمام به ديدن اين شاهكار خارق العاده مى رفتند.

تسبيح كوچك و سفيد رنگى در دستانش و كلاهى محلى برسرش و با لبخندى مهربان به هر بيننده اى خوشامد مى گفت و به سادگى سفره دلش را براى هر غريبه اى آشنا باز مى كرد.

خدا حافظ دره سحرانگيز

بعد از ساعتى گشت و گذار ماجراجويانه در بين اين ساختارهاى هنوز ذهنمان درگير قله هاى تراشيده شده اى بود كه فقط خالق طبيعت مى تواند چنين نقشى خيال انگيز و جادويى بيافريند اما بايد رفت وديارهاى بكر و دست نخورده اى را ديد و قلم را تراشيد براى گزارشى ديگر و شماره اى ديگر!!

 

منبع:

ايران

منبع: تبيان


دسته ها : جزيره قشم
سه شنبه ششم 10 1390 6:21 بعد از ظهر
X